Dr. Susanne Friese

Dr. Susanne Friese

Qualitative Datenanalyse

Die wissenschaftliche Laufbahn von Dr. Susanne Friese hat mit einem Studium der Oecotrophologie 1988 an der Universität Bonn begonnen. Nach dem Vordiplom folgte ein zweites im Fach Haushaltsökonomie an der Universität Hohenheim, Stuttgart. Ein Austauschprogramm führte sie nach Oregon, USA, wo sie den Master of Science in den Fächern Family Resource Management und Marketing erhielt. Im Rahmen der Masterarbeit wuchs das Interesse an qualitativen Forschungsmethoden, insbesondere für computergestützte Auswertungsverfahren. Seit 1992 arbeitet Dr. Susanne Friese mit Software zur Unterstützung von qualitativer Datenanalyse. Erste Erfahrungen sammelte sie 1992–1994 als Mitarbeiterin von QualisResearch in den USA. Darauf folgte eine Mitarbeit im CAQDAS Projekt in England (1994–1996), wo sie zunächst die Programme The Ethnograph und Nud*ist unterrichtete. MAXQDA und ATLAS.ti kamen später hinzu.

Im Rahmen der Promotion im Fachbereich Konsumökonomik und der anschließenden Tätigkeit als Assistent Professor am Institut für Marketing an der Copenhagen Business School in Dänemark hat sie eine Reihe von Forschungsprojekten durchgeführt, in denen qualitative und quantitative Methoden zum Einsatz kamen. Die quantitative Datenanalyse erfolgte mit Unterstützung von SPSS und die qualitative Datenanalyse mit ATLAS.ti. Von 2004 bis 2011 unterrichtete sie am Institut für Soziologie an der Leibniz Universität Hannover qualitative und quantitative Forschungsmethoden für Bachelor und Master Studierende.

Zudem hat sie zahlreiche Projekte beratend begleitet, gibt Workshops zu ATLAS.ti und MAXQDA, erstellt Schulungsunterlagen und ist an der Erstellung des ATLAS.ti Handbuchs, weiterer Dokumentationen und der Programmentwicklung beteiligt. 2012 wurde ihr Buch: Qualitative Datenanalyse mit ATLAS.ti (SAGE publications) veröffentlicht.

Susanne Friese arbeitete am MPI MMG im Rahmen eines Verbundprojekts im Bereich Digital Humanities. Ein Schwerpunkt ihrer Arbeit lag in der qualitativen Datenanalyse innerhalb des Projekts GlobalDivercities.

QUARC • Qualitative Research & Consulting

Publikationen

Bücher / Monographien

[2014] Qualitative Data Analysis with ATLAS.ti. Second Edition, London: Sage. Link

[2012] Qualitative Data Analysis with ATLAS.ti. London: Sage.

[2000] Self-concept and identity in a consumer society: Aspects of symbolic product meaning. Marburg: Tectum
Chapter 2:
Coming to live in a consumer society
Chapter 4:
Interrelationship between having, doing and being
Chapter 5:
Symbolic product meaning and the compensatory function of buying (literature review on addictive buying behavior)
Chapter 6:
Narratives of consumer selves (results of the interview study)
Bibliography

[1995] The Ethnograph v4.0: A User's Guide. Qualis Research Associates, Amherst, MA, USA (with J. Seidel and D.C. Leonard)

[1992] Compulsive-addictive buying behavior: Exploring the effects of childhood experiences and family types. (Master thesis).
Available online:
Link

Beiträge in Sammelbänden

[2011] Computergestützte Analyse qualitativer Daten. In: R. Ayaß und J. Bergmann (Hrsg.), Sammelband: Qualitative Methoden der Medienforschung. Mannheim: Verlag für Gesprächsforschung.
Online: http://www.verlag-gespraechsforschung.de/2011/ayass.htm.

[2007] Vermittlung von Medienkompetenzen am Methoden- und Medienzentrum. In: M. Krüger, U. von Holdt (Hrsg.): Neue Medien in Vorlesungen, Seminaren & Projekten an der Leibniz. Universität Hannover. Tagungsband zur eTeaching und eScience Tagung 2007. Reihe Pädagogik, Shaker. Verlag, Aachen, S. 42-52

[2005] Software and Fieldwork. In: R. Wright und D. Hobbs (eds.), Part Nine: Fieldwork, Science and Technology Handbook of Fieldwork. London: Sage.
Online:
http://books.google.de/books?id=En6y8svv00EC&pg=PA309&lpg=PA309& ...

[2001] Computerunterstütze qualitative Datenanalyse, in: Wie kommt die Wissenschaft zu ihrem Wissen. Band 2: Einführung in die Forschungsmethodik und Forschungspraxis. Schneider Verlag: Hohengehrenpp, S. 380-399 (mit T. Muhr).

[2001] The wedding dress: From use value to sacred object. In: A. Guy, E. Green & M. Banim (eds.), Through the Wardrobe: Women's Relationships with Their Clothes. Oxford: Berg, chapter 4.
Online:
Link

[1999] Addictive buying. In: S. Kemp and P.E. Earl (eds.), Elgar Companion to Consumer Research and Economic Psychology, Cheltenham: Edwar Elgar, pp. 12-17.

[1998] Selbst, Identität und Konsum. In: M. Neuner and L. Reisch (Hrsg.) Konsumperspektiven: Verhaltensaspekte und Infrastruktur. Berlin: Duncker & Humblot, S. 35-54.

Zeitschriftenartikel

[2011] Using ATLAS.ti for Analyzing the Financial Crisis Data [67 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 12(1), Art. 39. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1101397.

[2001] Explaining the gap between compulsive and non-compulsive buyers regarding their actual/ideal self-discrepancies: How different, actually, are their ideal images? Academy of Marketing Studies Journal, 5 (1), pp. 113-141. (Distinguished research award).

[1997] The function of a consumer good in the ritual process: The case of the wedding dress. Journal of Ritual Behavior (Special Issues on Ritual Consumer Behavior), 11 (2), pp. 51-62.

[1996] Objects, decision considerations and self-image in men and women's impulse purchases. Acta Psychologica, pp. 187-206. Also published in: P. Ayton, J. Beattie, R. Beyth-Marom and P. Koele (eds.), Contributions in Decision Making: II. North Holland (with H. Dittmar and J. Beattie).
Online:
http://www.kent.ac.uk/ESRC/impulse.html

[1995] Gender identity and material symbols: Objects and decision considerations in impulse purchases. Journal of Economic Psychology, 16, p. 491-511 (with H. Dittmar and J. Beattie).
Available online:
http://www.kent.ac.uk/ESRC/title.html

[1993] Shopping for trouble. Advancing the Consumer Interest, 3, pp. 24-29 (with H. Koenig).

Beiträge in Tagungsbänden

[2002] Portrayals of environmental myths and images in European adverts and the news media. Special Session Summary. Paper presented at the 2001 ACR European Summer Conference, Berlin (with Lucia Reisch).

[2001] From compensatory buying to compulsive buying: Assessing the role of self-discrepancy and materialism. Proceedings of the Allied Academics International Internet Conference, 3, pp. 11-16. July 2001.
Available online:
http://alliedacademies.org/Public/Proceedings/InternetProceedings/paai-3.pdf#page=15

[2000] The worldminded consumer: An emic exploration, Paper presented at the American Consumer Research Conference, Salt Lake City, UT, 9 – 12 October 2000. (together with: Beckmann, Suzanne C.; Botschen, Günther; Botschen, Martina; Douglas, Susan P. and Nijssen, Ed)

[2000] The Multimedia revolution: Technological advances and methodological implication, In: J. Blasius, J. Hox, E. de Leeuw and P. Schmidt (eds.), Social Science Methodology in the New Millennium. Proceedings of the Fifth International Conference on Logic and Methodology, 3 – 6 October 2000, Cologne, Germany. CD Rom Publication. ISBN 90-801073-8-7.

[2000] Riding down the consumer highway to hell: Product image, desired self-image and the search for displaced meaning, Paper presented at the conference of the Allied Academics, Academy of Marketing Studies, South Carolina, USA, 5 - 8 April 2000. CD Rom Publication.

[2000] In the mood: The influence of emotional state on consumers’ consumption behaviours. In: B. Dubois, T.M. Lowrey, L.J. Shrum and M. Vanhuele (eds.) European Advances in Consumer Research, 4, 1999, Provo, UT: Association for Consumer Research, pp. 73-76 (with Jacquline J. Kacen).

[1998] Addictive buying and self-concept: A theoretical account with some empirical evidence. In: M.C. Campbell and K.A. Machleit (eds.), 1998 Winter Conference Proceedings. Society for Consumer Psychology, Austin, TX, pp. 6-9.
Available online: http://www.springerlink.com/content/q34662422u632v17/

[1997] Qualitative interviewing: A tale of the field. Paper presented at the annual PsyPAG conference (Psychology Postgraduate Affairs group of the BPS), Glasgow, UK, July 1996. Abstract published in Proceedings of The British Psychological Society, 5 (1), p. 26, February 1997.

[1996] The role of self-discrepancies in shopping addiction. In: C. Roland-Levy (ed.), Social & Economic Representations. Proceedings of the International Association for Economic Psychology XXIst Annual Colloquium, Volume 2. Paris: Academie de Paris, Universite de Rene Descartes, p. 1140 (with H. Dittmar and J. Beattie),

[1995] Who by her wedding dress was a bride in white and silver: The function of a consumer good in the ritual process, In: E. Nyhus, and S. Troye (eds.), Frontiers in Economic Psychology, Volume 2, International Association for Economic Psychology, pp. 892-893.

[1994] Talking a different perspective: A qualitative approach to consumer research. In: Proceedings of the American Council on Consumer Interests Conference, Minneapolis, Minnesota, March 25-27, pp. 165-167.

[1992] Compulsive-addictive buying behavior: Exploring the effects of childhood experiences and family types. In: Proceedings of the Western Region Home Management Family Economics Educators 32nd Annual Conference: Work, Stress and Family, 7, pp. 24-31 (Student Research Award).

Working papers

[2002] On the danger of taking codes too seriously: Some methodological considerations. Link

[2002] Konstruktion eines Kodierschemas in der softwaregestützten qualitativen Datenanalyse. Link

[2001] Possibilities of multimedia qualitative data analysis: A methodological experiment and comparison of five QDA packages (ATLAS.ti, HyperResearch, C-I-SAID, QMA and QSR Nvivo).

[2001] New perspectives on the materialism concept. 

[2000] The Red Queen in Consumer Wonderland: Self-concept = self-identity = self-image = identity, just because consumer researchers say so? Link

[2000] Corporate Identity: Can it withstand postmodern trends? Link

[1999] The worldminded consumer: A Danish perspective. Link

Buchrezensionen

Book review. Monroe Friedman: Consumer boycotts: Effecting change through the marketplace and the media, Journal of Consumer Policy (2000).

Book Note: Torben Hansen: Hukommelsesanalyse – en alternativ kvalitativ metode. Journal of Consumer Policy, 24(3/4), p. 469, December 2000.

Book Note: Pat Bazeley & Lyn Richards: The NVivo Qualitative Project book. Journal of Consumer Policy, 24(3/4), p. 463, December 2000.

Rezension zu: Doris Mosbach (1999). Bildermenschen – Menschenbilder: Exotische Menschen als Zeichen in der neueren deutschen Printwerbung. [8 Absätze]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 1(3). Access via: http://qualitative-research.net/fqs

Gast-Editor

Editor „Using Technology in the Qualitative Research Process/ Technikeinsatz im qualitativen Forschungsprozess”: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 3(2). Access:  http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/issue/view/22 (with Graham Gibbs and Wilma Mangabeira).