Shaheed Tayob

Shaheed Tayob

Anthropologie

Tel.: +49 (551) 4956 - 232
Fax: +49 (551) 4956 - 170
tayob(at)mmg.mpg.de

Shaheed Tayob ist Doktorand an der Abteilung für religiöse Vielfalt und entwickelt derzeit das Konzept für seine Doktorarbeit. Er hat einen Bachelor-Abschluss in Finanzen, ist Chartered Financial Analyst und verfügt über drei Jahre Berufserfahrung als Wirtschaftsprüfer. Nach Verlassen der Welt der Wirtschaft folgte Shaheed Tayob seinen Forschungsinteressen für das Verstehen von Religion und Wirtschaft aus dem Blickwinkel des Konsums.

In seiner wissenschaftlichen Laufbahn analysierte er die Fußball-WM in Südafrika unter der Perspektive des Kapitalismus der Jahrtausendwende, wobei er Konsum als religiöses Opfer interpretierte. Das Thema Konsum weiterverfolgend  hat er vor kurzem seine Magisterarbeit mit dem Titel: "Konsum, Produktion, Definition von Halal: Halal-Behörden und muslimische Verbraucher in Südafrika" an der Universität von Kapstadt, Südafrika, eingereicht. Shaheed führte in drei Städte in Südafrika Feldforschung durch um zu verstehen, wie sich das Konzept ‚halal‘ in einer Konsumentenökonomie verwandelt.

Am MPI beabsichtigt er seine Forschungsinteressen an Religion, Islamwissenschaft, Ritual, Modernität, Konsum, Märkten und Kapitalismus weiter voran zu treiben.

Publikationen

Aufsätze

[2012] The 2010 World Cup in South Africa: A Millennial Capitalist MomentJournal of Southern African Studies 38(3): 717-736.   Link

Vorträge

[2014] ‘Qurbani, Muhabbat and the Negation of the Self: An ethnography of slaughter and consumption by Muslims in Mumbai during Bakri Id’. The Self in South Asia: Eleventh Annual South Asia Graduate Student Conference. Chicago.

[2013] ‘Eating Together: Risk Awareness and Halal Consumption in South Africa’. Anthropology Southern Africa: Mutuality and its Limits. University of the Witwatersrand, Johannesburg.

[2012] Muslims in South Africa and the production of Halal consumption’. Talk presented at The History of Islam in Africa south of the Sahara. University of Lausanne. 

[2012] Halal consumption in South Africa: from slavery to the market economy’. Talk presented at Workshop: Religious Entrepreneurship in Africa, Africa Works. Africa Business Council, Zeist. 

[2010] ‘The 2010 FIFA World Cup as an Example of Millennial Capitalism in Practice’. Association for the Study of Religion in Southern Africa: 32nd ASRSA Congress. University of South Africa, Pretoria.

[2010] ‘Halal Authorities as Cultural Intermediaries: A South African Case’. HUMA Launch Programme: Righteous consumption? University of Cape Town, Cape Town.

[2012] ‘2010: A Millennial Moment’. 5th AASR/IAHR Regional Conference: Sports, Leisure, Religion & Spirituality in Africa & the African Diaspora. Egerton University, Njoro.

[2012] ‘‘O you who believe, eat of the ṭayyibāt (good) which we have provided you’ – Producing Halal Consumption in South Africa’. ENDS AND BEGINNINGS: Annual conference of the EASR. Soderton University, Stockholm.

Andere Publikationen

[2010] Book review: ‘Meccanomics: The March of the New Muslim Middle Class by Vali Nasr’. Reviewed in Journal for Islamic Studies (30). pp. 115-17.

[2010] ‘The World Cup and Millennial Capitalism’. Postamble: A Mutidisciplinary Journal of African Studies 6.2, pp. 1-11.