Dr. Hania Sobhy
Vita
+49 (551) 4956 - 137
Hania Sobhy ist seit 2017 wissenschaftliche Mitarbeiterin am MPI-MMG. Ihre Forschung konzentriert sich auf Bildung, Staatsbürgerschaft und Konflikte, mit besonderem Bezug auf den Nahen Osten. Ihr aktuelles Projekt ist eine vergleichende Studie zu Bildung und Staatsbürgerschaft in Ägypten, Libanon und Tunesien nach dem Arabischen Frühling. Sie ist Mitherausgeberin einer Sonderausgabe von Citizenship Studies zum Thema "Lived Citizenship and Uprising in the Middle East". In ihrem demnächst erscheinenden Buch Schooling the Nation (Cambridge University Press) erzählt sie anhand des Bildungswesens, wie Staatsbürgerschaft in den Jahren vor und nach dem ägyptischen Aufstand von 2011 praktiziert, imaginiert und angefochten wurde. Ihr jüngster Artikel in der Zeitschrift World Development mit dem Titel "The Lived Social Contract" (Der gelebte Gesellschaftsvertrag) entwickelt einen Bezugsrahmen für die Untersuchung der alltäglichen politischen Führung und deren Legitimation durch Bildung. Sie schloss ihr Studium der Politik- und Wirtschaftswissenschaften in der McGill University und der School of Oriental and African Studies in London ab und war zuvor am IREMAM (Marie Currie COFUND), der Freien Universität Berlin (EUME-Programm), dem Orient-Institut Beirut und der Philipps-Universität Marburg tätig.
Forschungsprojekte
- Education, citizenship and contestation in the Middle East
- Lived citizenship and uprising in the Middle East: Everyday politics, contestation and belonging
Ausgewählte Publikationen
2023 (March). Schooling the Nation: Education and Everyday Politics in Egypt. Cambridge University Press. [Print and Open Access].
2023. Reforms for Another Planet: The Global Learning Crisis, Political Drivers and Expert Views on Egypt’s Edu 2.0. RISE working Paper. https://doi.org/10.35489/BSG-RISE-2023/PE06.
2020. Violence, Class and Masculinity in Egypt: Gendered Punishment in Cairene Schools. MMG Working Paper 20-03.
2019. Expensive Classrooms, Poor Learning: The Imperatives of Reforming School Construction in Egypt. Alternative Policy Solutions, American University in Cairo.
2017. Recent Policy Directions in Egyptian Education: Privatization, Curriculum Reform and Teacher Salaries. Civil Society and Public Policy Formation Strategies from Morocco and Egypt, Arab Reform Initiative. Pp: 34-43.
2015. Secular Façade, Neoliberal Islamisation: Textbook Nationalism from Mubarak to Sisi. Nations & Nationalism 21(4): 805-24.
2012. The De-Facto Privatization of Secondary Education in Egypt. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 42 (1): 47-67.
2009 [2011]. Amr Khaled and Young Muslim Elites: Islamism and the Consolidation of Mainstream Muslim Piety in Egypt. In Cairo Contested: Governance, Urban Space and Global Modernity, edited by Diane Singerman. Pp. 415- 454. Cairo: American University Press.
auf Arabisch
2021. Priorities of Educational Investment between Digital Learning and School Infrastructure. Al-Malaf Al-Masry, 79: 5-9.
2019. Old and New Education in Egypt: Pre-University Education Policies and their Impact on Social Justice. In Public Policies and Social Justice in Egypt. Beirut: Arab Forum for Alternatives.
2016. Educational crises and the evolving social contract with the middle classes. Majalat al-Dimuqratiyya. 1 October.Public Outreach
From 2015 to the present (in Arabic): Various opinion pieces on education reform, privatization, discipline, teachers, technology, extremism and the middle classes in the Egyptian Al-Shorouk Newspaper.
2015. After Paris, What Role for Reforming Education in the Middle East? OpenDemocracy. 16 December.
2015. To Get Rid of Extremism in Egyptian Education, Understand its Roots. Al-Fanar Media. 6 November.
2015. Mafish Ta‘lim: Why Egypt Ranked Last on Education. The Orient Institute Blog from Cairo and Beirut. 28 May.
2015. A Collapse of Formal Schooling in Egypt. Inequality, Education and Social Power: Transregional Perspectives FTS & MWS. 15 January.